Egekbe szökik a benzin és a gázolaj ára 2012-ben
Mind a magánszektort, mind a szolgáltatói szegmenst rendkívül érzékenyen érintik a hétről-hétre jelentősen emelkedő üzemanyagárak. Már most, 2011 szeptemberében is 400 forint felett adják számos helyen a 95-ös benzint, néhány hónap múlva könnyen elképzelhető, hogy 450-et is le kell perkálnia az autósnak literenként. 25%-ról 27%-ra változik ugyanis az áfa és az egyéb járulékok is növekedni fognak. A gázolaj jövedéki adója például 13 forinttal emelkedik.
Nem kell több évtizedet visszatekintenünk a múltba ahhoz, hogy a mai üzemanyagáraknak töredékét lássuk, 1997-ben a mostaninak még nagyjából harmadáért tankolhattunk. Persze ennél is fájóbb az 1990-es taxisblokádra gondolni, amikor a 64 forintos benzinár miatt vonultak tüntetni a hivatásos sofőrök és szimpatizánsaik. Az ezredforduló után aztán egy rövid időre már átlépte a csillagászatinak tetsző 250-es szintet, ám gyorsan vissza is csökkent megijedve a magasságoktól. Pár évnyi hullámzást követően 2006-ban a lélektani 300-as szint elbukott. Igaz, 2007 januárjára újra lement 250 alá, majd 2009 elejére egy még nagyobb hullám után a 220-as szintet is megcsípte, akkortól kezdve gyakorlatilag töretlenül emelkedik.
Hiába kértek a közúti szállítmányozási vállalatok egyeztetési lehetőségeket, hiába terhelték rá a pékek és más vállalatok a kiskerekre - végső soron a vásárlókra - a növekvő üzemanyagárak okozta pluszköltségeket, a kormány - pártállástól függetlenül - nem mutatott hajlandóságot a kíméletlenül magas, - 95-ös benzin esetén - 120 forintos jövedéki adó csökkentésére. Igaz, a Fidesz-KDNP szállítmányozási és személyszállítási cégek számára bevezette a kereskedelmi gázolaj utáni adóvisszaigénylést, ez a mintegy hat forintos könnyítés már nem sokat ér 400-as magasságokban.
A futárszolgálatok sem tehetnek mást, előbb-utóbb elkezdődnek a tömeges áremelkedések, az erőteljesen nyomott árakon működő piac enélkül nem lesz tovább működőképes.
Nem kell több évtizedet visszatekintenünk a múltba ahhoz, hogy a mai üzemanyagáraknak töredékét lássuk, 1997-ben a mostaninak még nagyjából harmadáért tankolhattunk. Persze ennél is fájóbb az 1990-es taxisblokádra gondolni, amikor a 64 forintos benzinár miatt vonultak tüntetni a hivatásos sofőrök és szimpatizánsaik. Az ezredforduló után aztán egy rövid időre már átlépte a csillagászatinak tetsző 250-es szintet, ám gyorsan vissza is csökkent megijedve a magasságoktól. Pár évnyi hullámzást követően 2006-ban a lélektani 300-as szint elbukott. Igaz, 2007 januárjára újra lement 250 alá, majd 2009 elejére egy még nagyobb hullám után a 220-as szintet is megcsípte, akkortól kezdve gyakorlatilag töretlenül emelkedik.
Hiába kértek a közúti szállítmányozási vállalatok egyeztetési lehetőségeket, hiába terhelték rá a pékek és más vállalatok a kiskerekre - végső soron a vásárlókra - a növekvő üzemanyagárak okozta pluszköltségeket, a kormány - pártállástól függetlenül - nem mutatott hajlandóságot a kíméletlenül magas, - 95-ös benzin esetén - 120 forintos jövedéki adó csökkentésére. Igaz, a Fidesz-KDNP szállítmányozási és személyszállítási cégek számára bevezette a kereskedelmi gázolaj utáni adóvisszaigénylést, ez a mintegy hat forintos könnyítés már nem sokat ér 400-as magasságokban.
A futárszolgálatok sem tehetnek mást, előbb-utóbb elkezdődnek a tömeges áremelkedések, az erőteljesen nyomott árakon működő piac enélkül nem lesz tovább működőképes.